VITENSKAPELIG ARTIKKEL

Radiograflederes ivaretakelse av fagutvikling for radiografer
En vitenskapelig artikkel med denne tittelen ble publisert i Hold Pusten nummer 4 2025, her får du tilgang til den.
Forfattere: Richard Fjellaksel, Solveig Hofvind og Helen Egestad
Sammendrag
Innledning
Radiografers arbeidsoppgaver har endret seg betydelig siden 1970-tallet, fra assisterende roller til selvstendig arbeid med bildebehandling og diagnostikk. Denne endringen har medført økte forventninger til kompetanse om kunnskapsbasert praksis og fagutvikling. Denne studien ønsket å undersøke hvordan radiografledere utøver lederfunksjonen og samtidig ivaretar radiografenes faglige utvikling på radiologiske avdelinger i Norge.
Materiale og metode
Studien anvendte et kvalitativt studiedesign med semistrukturerte intervjuer av fire radiografledere fra ulike sykehus i Norge. Intervjuene ble gjennomført våren 2022 og undersøkte ledernes erfaringer med å balansere lederfunksjonen mellom administrative oppgaver og fagutvikling. Data ble analysert etter Kvale og Brinkmanns tre fortolkningsnivåer: 1) selvforståelsesnivået, 2) common sense-nivået, og 3) teoretisk forståelsesnivå.
Resultater
Fire hovedkategorier ble identifisert: styrende rammer, administrasjon av avdelingen, kultur i avdelingen, og forsknings- og faglig utviklingsarbeid. Lederne opplevde høyt arbeidspress i eget arbeid og manglende ressurser til faglig utvikling, til tross for at dette ble ansett som viktig. De beskrev utfordringer med å engasjere radiografene i fagutvikling, og rapporterte varierende nivåer av faglig dedikasjon blant ansatte.
Konklusjon
Funn fra intervjuer med fire ledere viste at disse radiograflederne prioriterer administrasjon og drift fremfor fagutvikling, hovedsakelig på grunn av økonomiske rammer og begrensede ressurser. Det vil være behov for en helhetlig strategi som inkluderer bildediagnostiske avdelinger/enheter, utdanningsinstitusjoner og fagforbund for å styrke radiografenes faglige utvikling og etablere en kultur hvor dette verdsettes. Ledere bør også sette søkelys på å skape et støttende arbeidsmiljø som fremmer faglig vekst og samarbeid.
Abstract
Introduction
The responsibilities of radiographers have changed significantly since the 1970s, evolving from assisting roles to independent work in imaging and diagnostics. This shift has led to increased expectations regarding competence in evidence-based practice and professional development. This study aimed to explore how radiography managers perform their leadership roles while simultaneously supporting the professional development of radiographers in radiology departments in Norway.
Materials and Methods
We used a qualitative study design, utilizing semi-structured interviews with four radiography leaders from different hospitals in Norway. Conducted in the spring of 2022, the interviews investigated the leaders’ experiences in balancing administrative duties with facilitating professional development. Data were analysed following Kvale and Brinkmann's interpretative frameworks.
Results
Four main categories were identified: governing frameworks, department administration, departmental culture, and research and professional development work. The managers reported experiencing high workloads and a lack of resources for professional development, despite recognizing its importance. They described challenges in engaging radiographers in professional development activities and reported varying levels of professional dedication among staff members.
Conclusion
Radiography leaders prioritized administrative operations and departmental efficiency over professional development, primarily due to financial constraints and limited resources. There is a need for a comprehensive strategy involving radiology departments, educational institutions, and professional associations to strengthen professional development and foster a culture that values continuous learning for radiographers. Leaders should also focus on creating a supportive work environment that encourages collaboration and promotes professional growth.